fredag 27. juni 2008

Anmeldelse av Vero Moda's Organic Cotton kolleksjon


Green Hunter varslet i april om at Vero Moda skulle lansere en kolleksjon i økologisk bomull og i dag fant jeg dem i butikken. Vel og merke bare et lite utvalg bestående av en grå kjole med broderier, noen hvite og grå bluser og hvite og grå vide bukser. Jeg måtte selvsagt prøve det på ettersom green hunting er my mission, og hvilken skuffelse. Kjolen var formløs og ubehagelig, blusene kjedelige og de vide buksene (som forsåvidt satt ok) var helt gjennomsiktige! Greit nok at de helst skal brukes innenfor husets fire vegger, men vil noen allikevel eksponere trusa gjennom godbuksa? Ikke den grønne jegeren. Kolleksjonen er dessuten dørgende kjedelig i gjennomført hvitt og blass grå, og fullstendig forutsigbar romantisk naturbarn stil.

Green Hunters konklusjon: Zzz.. neste!

Jeg synes for å være ærlig det er litt gimmick når kjedebutikker som Vero Moda og H&M lager noen få plagg i økologisk produsert bomull og markedsfører det i øst og vest. Om de hadde laget noen flotte basisplagg samt et par mer orginale alternativer som slo an, og deretter la om en større del av produksjonen i økologisk bomull kunne det hatt noe for seg. Og en lite hint til designerne: lag plagg som appellerer til de som vanligvis handler i butikkene deres. Poenget er jo å vise at de kan kle seg som de liker best på en mer miljøvennlige måte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har også pløyd kjedebutikkenes utvalg av økoklær, utrolig skuffende. De skulle veldig gjerne vært sprekere, mer kvinnelige, MED form etc. Skikkelig nedtur.

MEN H&M har noen kule barneklær i økologisk bomull. Har kjøpt noen av de til sønnen min og liker de veldig godt.

Tante Ingrid sa...

Jeg er så enig, så enig!
Har ikke sett så mye på økoklær for barn ennå, men takk for tipset om utvalget på H&M. Det er sikkert flere lesere som leter etter miljøvennlige klær til småtassene :)

Tonje sa...

Jeg kjøper veldig mye øko klær til min sønn. Det er veldig mange av merkene til barn, som har deler av kolleksjonen sin miljøvennlig. Jeg kan nevne:katvig og polarn o pyret, -har økologisk bomull i en del av kolleksjonen. Dessuten nøstebarn- som selger miljøvennlig ull.
Av kjedebutikkene, har jeg funnet økologiske produkter på H&M, KappAhl(mener jeg å huske..).
Her selger de øko:
http://www.englebarn.no/
Men, jeg er veldig interessert i å finne økologiske produkter også til oss voksne!! FIN- har en øko kolleksjon..Godt at noen starter denne trenden også!!!