tirsdag 4. mars 2008

Vakkert hår i tre dager


Å vaske håret hver dag er dumt på flere måter: det sliter på håret, det blir fortere fett og en bruker unødvendig mye energi. Ved å vente minst tre dager mellom hver hårvask gjør en derfor både seg selv og miljøet en tjeneste. Men hvordan se fresh ut helt til den siste dagen? Inspirert av en artikkel i Det Nyes Hår og Makeup desember 2004 har jeg følgende råd:

Dag 1: Det er viktig med grundig forarbeid. Gre håret godt før vask og bruk en dyprensende sjampo. Påfør bare en liten menge balmsam og skyll godt. Hvis du føner håret bør du bruke lav varme for at håret ikke skal bli fort fett igjen.

Dag 2: Kanskje den beste dagen siden håret ofte er lettere å style når det ikke er nyvasket. Få volum med en oppløftende spray, tekstur med f.eks en saltvannspray eller bølger med varmruller.

Dag 3: Nå er kanskje håret blitt litt fett og en tørrsjampo kan være redningen. Å endre skillen kan også skule tredagers hodebunn. Gjør som Rachel Bilson, (på illustrasjonen over) samle håret i en hestehale på siden og tupér lett. Voila - fjong sveis i tre dager uten vask!

9 kommentarer:

Anonym sa...

haha, satt akkurat her på dag 3 og lurte på hva jeg skulle foreta meg for å kunne gå utafor døra uten å vaske håret når jeg så innlegget ditt!

Bra blogg, flere gode tips her :D

Tante Ingrid sa...

Hehe, morsomt å høre og takk for skryt :) Er på dag 3 jeg og, men slang på en hatt. Min klassiske løsning på en bad hair day :D

Bagita sa...

Denne var ikke dum!

Anonym sa...

Takk for bra tips! Selv vasker jeg bare håret 2 ganger i uken med shampo, ellers bare skyller jeg det og "balsamerer" det lett...har fått mye bedre hårkvalitet av det ja :-)

Anonym sa...

Sikkert et utmerket tips dersom man ikke trener så ofte. Men trener man og svetter til stadighet blir ikke håret mye vakkert etter en økt uten påfølgende dusj, altså..

Undre sa...

Det er så absolutt miljøsparende å kutte ned på hårvasken, men jeg lurer litt på om regnestykket går så godt opp når man bruker hårprodukter for å slippe å vaske. Stylingprodukter flest er ikke spesielt miljøvennlige. Selv økologiske stylingprodukter skal jo faktisk produseres og fraktes og de er jo ikke bra for miljøet de heller.

Tante Ingrid sa...

Mange takk for kommentarer :)Skjønner at det frister med oftere vask dersom en trener veldig mye. Å kutte ned på hårprodukter er jeg helt for - selv bruker jeg bare sjampoo, balsam og leave-in-conditioner. Hårspray med aerosol er best å styre unna. Bølger i håret kan lett fikses, hvis hårtypen responderer på det, ved å sove med hår i fletter etter det er vasket.

Anonym sa...

Gode tips! :)

Å bruke børste i stedetfor hendende når man holder på med håret er også et godt tips. Da blir det mindre fett! :)

Klem fra Drea

Tante Ingrid sa...

Det var et godt tips!